Årsmöte med lunch på hotell Clarion, Östersund

Datum: 20 mars 2022

Tid: Kl. 12.00 – ca kl. 16.00

Kl 12.00 Lunch (för anmälda medlemmar)

Kl 13.00 Årsmötet startar

Kort kaffepaus

Kl 16.00 Beräknad senaste tid för årsmötets avslutning

Adress: Hotel Clarion, Prästgatan 16, Östersund

De som inte har möjlighet att komma till hotell Clarion kan delta digitalt med en dator, surfplatta eller smartphone.

Anmäl till: info@jamtlandharjedalen.attention.se

Senaste anmälningsdag: 13 mars, för den som vill delta på lunchen.

Anmälningar som inkommer senare får delta på lunch/årsmöte i mån av plats.

Skriv i anmälan: Namn på dem du anmäler, mobilnr, ev. matavvikelse eller om du kommer att delta digitalt. Skriv gärna ålder på ev. medföljande barn.

Länk till digitalt möte: Skickas några dagar innan mötet, via e-post, till de som anmält att de deltar digitalt.

Förslag till verksamhets- och revisionsberättelse samt förslag till styrelse lämnas i samband med årsmötet eller skickas till dem som så önskar.

Kom och träffa andra “likasinnade”, diskutera och ta beslut som gäller föreningens framtid. Vi ser fram emot att träffa er och höra era tankar och idéer.

Vi kommer även ha en pysselhörna för ev. medföljande att förströ sig med.

Obs! Alla som vill får delta och även komma med förslag, röstberättigade är myndiga personer som är och har varit registrerade medlemmar i vår lokalförening senast 31 december 2021.

För att bli medlem, gå in på den här länken: https://attention.se/bli-medlem/

Varmt välkomna till en trevlig dag tillsammans!

PDF för att visa, spara eller skriva ut: Kallelse till årsmöte 2022

Dagordning för årsmötet:

  1. Mötets öppnande
  2. Val av ordförande och sekreterare för mötet
  3. Val av protokolljusterare och rösträknare
  4. Fastställande av röstlängd
  5. Fråga om årsmötets behöriga sammankallande
  6. Godkännande av dagordningen
  7. Styrelsens verksamhets- och ekonomiska berättelse
  8. Revisorns berättelse
  9. Fråga om fastställande av balansräkning
  10. Fråga om styrelsens ansvarsfrihet
  11. Behandling av motioner
  12. Behandling av förslag från styrelsen
  13. Fastställande av verksamhetsplan och budget
  14. Val av styrelse: Ordförande för två år, övriga styrelseledamöter för två år, suppleanter till styrelsen för ett år, eventuella fyllnadsval
  15. Val av en revisor och en revisorssuppleant
  16. Val av minst två ledamöter till valberedning
  17. Övriga val
  18. Övriga frågor av informationskaraktär
  19. Avtackningar
  20. Mötets avslutande

Förklaring till dagordningen:

Punkt 1-6: Inledningsvis behandlas mest formella saker som vem som ska vara ordförande och sekreterare för mötet, vem som justerar protokollet och vilka som får rösta.

PAUS för informationstorg: Därefter tar vi paus ca 20 min, för att alla ska kunna gå runt och ta del av det som de tycker är mest intressant och för att man ska kunna ge förslag på ändringar.
Under respektive punkt på dagordningen tar vi sedan endast upp de ev. synpunkter som kommit in från de olika stationerna. Vi läser alltså inte upp hela verksamhetsberättelsen med mera. På det viset tar hela årsmötet mindre tid.

Stationerna behandlar:

  • Verksamheten, dvs vad vi gjort och vad vi planerar att göra.
  • Ekonomi
  • Ev. Motioner från medlemmar och förslag från styrelsen
  • Val till styrelse, valberedning, revisorer osv.
  • Pysselhörna

Punkt 7-10: Efter det behandlas rapporterna om vad som hänt under förra året. På de punkterna kan man fråga om det är något man inte förstår eller önskar få förtydligat.
Första punkten man röstar på är punkt 10 “styrelsens ansvarsfrihet” dvs. om styrelsen gjort ett godkänt jobb förra året baserat på de rapporter vi gått igenom.

Punkt 11-17: Från punkt 11 tas beslut som gäller det här året. Motioner och förslag behandlas, beslut om verksamhetsplan och budget tas och alla val görs.

Punkt 18-20: Sist kan man få och ge viss information, avtackningar av förtroendevalda och andra görs innan mötet avslutas.

På årsmötet lägger valberedningen fram sitt (färdiga) förslag till styrelse för 2022

Valberedningen har då pratat med sittande styrelse samt med de som är nominerade till styrelsen. De lägger sedan fram sitt förslag baserat på;
mandatperioder, om någon avgår ur styrelsen, inlämnade nomineringar och styrelsens sammansättning.

Inga förkunskaper krävs, men de tittar t ex på vad man har för NPF-anknytning (egen diagnos, anhörig, yrkesverksam), “hjärtefrågor”, var man bor, ålder, kön, om någon kompetens saknas i styrelsen och så styrelsen ska kunna samarbeta bra.

För att kunna väljas till styrelsen och valberedningen behöver man vara medlem i vår lokalförening. Styrelsen träffas ca 1 gång i månaden, ca 2,5 timme varje gång, antingen i Östersund eller digitalt. Det utgår ingen ersättning till förtroendevalda förutom ev. reseersättning och liknande.

★ Inför årsmötet 2022 söker vi speciellt:
En ekonomiskt lagd person som kan tänka sig att bli föreningens kassör, vi söker också fler män, personer som bor utanför Östersund, personer som jobbar på t.ex. Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, inom Vård och Omsorg eller Socialtjänsten, personer som är duktiga på att skriva bidrags- och projektansökningar och personer som är duktiga på att skriva insändare, bedriva påverkansarbete m.m.

Förtroendevalda idag:

I parenteserna står det till vilket år de är valda. Står det t ex (2022) så behöver den personen väljas om eller så väljs någon ny in på årsmötet.

Styrelsen;

Nyval/omval:

Katarina Perman, ledamot/vice ordf. (2022)

Cherish Gustafsson, ledamot/kassör (2022) har meddelat att hon avgår

Madeleine Näs, ledamot/sekreterare (2022)

Peter Wildt, ledamot (2022)

Ingela Schultz, suppleant (2022)

Bella Mattsson, suppleant (2022) avgick i april 2021

Ett år kvar:

Marina Eriksson, ledamot/ordförande (2023)

Ann-Katrin Pettersson, ledamot (2023)

Britt-Marie Tornemo-Frank, ledamot (2023)

Övriga val;

Revisorer:

Anki Alexius (2022)
Mona Lisa Davidsson, suppleant (2022)

Valberedning:

Anita Frank, sammankallande (2022)

Carita Eriksson (2022)

Intressepolitiskt språkrör:

Carita Eriksson (2022)